środa, 18 stycznia 2017

„Mój Nowy Jork” oczami znanych i lubianych - RECENZJA KSIĄŻKI

Brak komentarzy
Mówi się, że Nowy Jork to miasto miliona historii. Niezwykle ciekawie wsłuchać się w historie osób, które nie tylko inspirowały się Wielkim Jabłkiem ale same kształtowały to miasto. Książka „Mój Nowy Jork” Alessandry Mattanzy wydaną przez Wydawnictwo National Geographic to historie Woody Allena, Taylor Swift, Yoko Ono, Jamesa Franco, Roberta De Niro i 14 innych, bardzo znanych osób, które łączy w zasadzie tylko jedno – kochają Nowy Jork.
Ta książka to historie i wywiady ze staranie dobraną grupą rozmówców. To nie tylko znane osoby ale reprezentujące bardzo różne dziedziny życia: ekonomię, historię, kinematografię, kuchnię czy architekturę. To też mieszkańcy bardzo różnych dzielnic i części Nowego Jorku. Są zarówno Nowojorczykami z wyboru jak aktor Jack Huston, czy architekt Daniel Libeskind jak i z urodzenia tak jak Robert De Niro, Al Pacino czy Woody Allen.
Kiedy przychodzi wiosna, tęsknię za Nowym Jorkiem... Spędziłam tam dwa cudowne, wiosenne tygodnie i jeden tydzień w zimie. I juz od pierwszej wizyty, tęsknię za tym wyjątkowym miastem. Tego miasta się nie zapomina. I można je podobno pokochać, albo znienawidzić. Ja z całą stanowczością - pokochałam! Niedawno wróciłam z Nowego Jorku, ale wracam tam oglądając zdjęcia lub czytając książki. O jednej z nich dzisiaj Wam opowiem. 
Książka „Mój Nowy Jork” Alessandry Mattanzy wydaną przez Wydawnictwo National Geographic, to zbiór historii opowiedzianych przez Woody Allena, Taylor Swift, Yoko Ono, Jamesa Franco, Roberta De Niro i 14 innych również znanych osób - wszystkie te osoby z pewnością łączy  jedno – wszyscy kochają Nowy Jork!

„Mój Nowy Jork” to taki niby przewodnik, ale nie jest to zwyczajny przewodnik... Jest wyjątkowy, bo po Nowym Jorku oprowadzają czytelnika wyjątkowe osoby. Np. po Mulberry Street (głównej ulicy Małej Italii) oprowadza Robert De Niro. Na tej ulicy były kręcone sceny do takich filmów jak „Ojciec Chrzestny”, „Taksówkarz” czy „Ulice Nędzy”. Ale dowiecie się też, że na tej samej ulicy mieszkał też ze swoją matką właśnie nasz oprowadzający. Candace Bushnell - autorka książki “Seks w Wielkim Mieście”, opowiada jak i gdzie znaleźć swoją drugą polówkę w Nowym Jorku. Po popularnym Polu Truskawkowym oprowadza nas nikt inny, jak sama Yoko Ono. Pole upamiętniające Johna Lennona umiejscowione jest w Central Parku.
Podobno Nowy Jork to miasto nieskończonej ilości historii. I jestem w stanie w to uwierzyć. Mieszka tam tyle ciekawych ludzi, z różnych stron świata. I każdy z nich wnosi do Nowego Jorku swoją historię. Lubię się przyglądać ludziom w metrze lub w parku. Zawsze sobie wyobrażam kim są, dokąd jadą lub zadaję sobie pytanie o ich historię... Dlatego tym bardziej wsłuchuję się w te historie poruszone w książce. Są naprawdę ciekawe i często są to historie, które kształtowały to miasto.
Magia tych historii polega na starannie dobranej grupie rozmówców. Wszystkie te osoby coś reprezentują i są to różne dziedziny życia: historia, ekonomia, architektura, film czy kuchnia. A skoro mowa o kuchni..., to muszę wam też powiedzieć, że “Mój Nowy Jork” to także podróż kulinarna. A zabiera Was w nią szefowa kuchni Lidia Bastianich. Ale tak naprawdę, to każdy z rozmówców zdradza swoje ulubione restauracje i kulinarne miejscówki.  Wyjątkowość tych historii zawdzięczamy też dzielnicom, w których mieszkają oprowadzający. Wszyscy mieszkają w innej. Niektórzy są w Nowym Jorku od urodzenia (np. Robert De Niro, Al Pacino, Woody Allen), a niektórzy z własnego wyboru (Jack Huston, Daniel Libeskind).

Polecam Wam książkę nie tylko dzięki tym wspaniałym historiom, ale też nie zwiedziecie się tym,  co zobaczycie. Bo książka zachwyca też szatą graficzną. Dla mnie to jest bardzo ważne, bo sama fotografuję i dzięki temu mogłam się inspirować fotograficznie. Te zdjęcia to nie tylko barwne  pocztówkami. Osobiście nazwałabym je staranie dobranymi obrazami. A możliwe jest to, dzięki temu, że te osoby doskonale znają swoje miasto. Zdjęcia pokazują prawdziwe smaczki i zakątki znane tylko mieszkańcom - tworzą prawdziwy obraz Nowego Jorku. 
Według mnie “Mój Nowy Jork” to nie jest przewodnik, mimo, że znajdziecie tutaj wiele ciekawych rekomendacji. Ale jestem przekonana, że jest to wspaniała książka dla wszystkich kochających Nowy Jork, wielbicieli kina i dla osób lubiących podróże. Jeżeli planujesz wyjazd do Nowego Jorku, to koniecznie sięgnij po tę książkę! 
Jeszcze jedna, bardzo ważna informacja... Tej książki nie da się czytać "na raty". Jak już się wczytasz, to chcesz czytać do końca. A potem żałujesz, że już koniec... I zaraz chcesz kupić bilet do Nowego Jorku i sprawdzić, jak tam jest naprawdę :) Bo “Nowy York jest zaraźliwy” - jak twierdzi Robert De Niro. A ja potwierdzam :)
A TUTAJ MOŻECIE OBEJRZEĆ MOJE ZDJĘCIA Z PODRÓŻY DO NOWEGO JORKU

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

ARCHIWUM BLOGA

.
=async defer src="//assets.pinterest.com/js/pinit.js"/script>