poniedziałek, 26 lutego 2018

Woda urody i zdrowia Ci doda - zalecenia Dietetyk Arlety

4 komentarze

Woda jest podstawą życia. Rola wody w organizmie to między innymi regulacja ciśnienia tętniczego, utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała, oczyszczanie organizmu z toksyn. Picie wody mineralnej poprawia wygląd skóry, gdyż staje się ona lepiej odżywiona i bardziej elastyczna. O zaletach picia wody opowie Wam dzisiaj nasza zaprzyjaźniona Dietetyk - Arleta Augustyniak.
Arleta powiedziała mi, że nie byłaby sobą gdybym pierwszego wpisu (zaraz po wywiadzie) nie zaczęła od... WODY:), o której mogłaby nam opowiadać wile dobrego. Dzisiaj w kilku słowach, opowie nam, dlaczego picie wody jest niesamowicie istotne dla naszego zdrowia i wyglądu. 
Wszędzie słyszymy o tym, że trzeba pić wodę. I słusznie, bo niby każdy z nas o tym wie, bo to jak mówią - zdrowe. Ale zdrowe na co? W swojej praktyce staram się dawać nie tylko zalecenia, ale również wytłumaczyć dlaczego akurat ten element diety jest dla nas ważny. Moi bliscy potwierdzą, że moją odpowiedzią na wszystkie dolegliwości świata jest jedna odpowiedź: napij się wody! 
Boli mnie głowa? - napij się wody.

Boli mnie brzuch? - napij się wody.
Mam suchą skórę? - napij się wody.
Jestem zmęczona? - napij się wody!

I choć reakcje są różne i często ludzie reagują śmiechem, to może warto by spróbować czy to naprawdę działa? Na mnie działa. Niestety nie zawsze byłam taka mądra w tej dziedzinie i nie zawsze prowadziłam zdrowy tryb życia. 4 lata temu moje picie wody kończyło się na 1, maksymalnie na 2 szklankach wody dziennie i ostania rzeczą w którą bym uwierzyła było to, że picie wody poprawi jakość mojego zdrowia. Nie ukrywam, że wypicie 2l wody dziennie (tyle ile piję teraz) było dla mnie absurdalne. Początkowo pełny brzuch, częste wizyty w toalecie nie pomagały. Z dnia na dzień było coraz lepiej. Moja skóra stała się ładniejsza, jędrniejsza i bardziej nawilżona. Włosy przestały się puszyć, nabrały elastyczności i stały się posłuszne. Mam więcej energii, budzę się wypoczęta. I co najważniejsze uporałam się z bólem głowy, który w czasie gimnazjum i liceum towarzyszył mi prawie codziennie.
Dlaczego w mojej opinii woda jest niezbędna w zachowaniu zdrowia i urody:
  • jest napojem który nie dostarcza cukru a dzięki temu zbędnym kalorii; 
  • stanowi podstawowy składnik wszystkich komórek, tkanek oraz płynów ustrojowych, wyobraźmy sobie jak ciężko jest pracować naszym narządom bez wody;
  • odgrywa ważną rolę w oczyszczaniu organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii (mocz i pot); 
  • może przyśpieszyć metabolizm nawet o 20%;
  • jako główny składnik krwi, woda transportuje niezbędne składniki odżywcze i tlen do wszystkich komórek ciała;
  • woda utrzymuje nas przy życiu, nasz organizm składa się z niej nawet w 70%;
  • niemal 20% wody obecnej w organizmie znajduje się w skórze, dlatego wystarczy niewielkie odwodnienie, by w naszym ciele zaczęły gromadzić się toksyny, co powoduje, że cera staje się poszarzała a nawet pojawiają się na niej zmiany skórne.
Ile i jak pić wodę?
Pragnienie samo w sobie jest już sygnałem ostrzegawczym naszego organizmu, że jesteśmy odwodnieni. Dlatego nie doprowadzajmy do stanu, kiedy już bardzo chce się nam pić, ale też nie pijmy na siłę wtedy, kiedy naprawdę nie chce nam się pić. Bardzo ważne jest picie wody przed snem i zaraz po przebudzeniu. Podczas snu możemy tracić nawet do 0,5 litra wody. Przyjmuje się, że powinno się dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 1,5 – 3,5 litrów wody dziennie. Oczywiście ustalając ilość należy wziąć również pod uwagę inne czynniki, np.wysiłek fizyczny oraz temperaturę otoczenia.
Takie są zalecenia, u osób które mają problem z piciem wody albo po prostu o tym zapominają, proponują zacząć od małej 0,5 litrowej butelki którą można zabrać wszędzie i z czasem uzupełnić. Najważniejsze aby mieć wodę przy sobie, naprawdę pomaga. 
Jak widzicie picie wody ma bardzo wiele zalet. Mam nadzieję, że choć niektórych z Was udało mi się przekonać i zachęcić do jej picia w zdecydowanie większych ilościach.Także moi drodzy bierzemy szklaneczkę i pijemy:). WODĘ oczywiście :).

4 komentarze

  1. U mnie w domu tylko woda i to w dużych ilościach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jaką wodę wybrać? na rynku jest masa przeróżnych wód - czy wszystkie są okej? obojętne czy to będzie woda niegazowana czy gazowana mineralna czy źródlana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Arleta Augustyniak2 marca 2018 01:21

      Głównym celem picia wody jest nawodnienie organizmu, dlatego jeśli osoba jest zdrowa w zależności od preferencji może wybierać oba rodzaje wód. Natomiast jeśli występują dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, np. zespół jelita drażliwego czy wzdęcia lepiej ograniczyć wodę gazowaną.
      Jak wiadomo woda mineralna rożni się od źródlanej większą ilością składników mineralnych, dlatego jeśli zależy nam na uzupełnieniu diety w takie składniki jak np. sód, magnez czy wapń to wybierajmy tę pierwszą wodę(choć wiadomo, że źródłem składników mineralnych jak i witamin powinno być pożywienie). np. w przypadku chorób układu krążenia powinniśmy wybierać wodę z mniejszą ilością sodu.
      Najważniejsze w picu wody jest to, żeby pić ją w ogóle :) Niestety jej spożycie jest dużo niższe niż jest to zalecane :(

      Usuń
  3. W mojej ocenie Kuna System www.kunasystem.pl/ - ma najlepsze filtry do wody. Polecam!

    OdpowiedzUsuń

.
=async defer src="//assets.pinterest.com/js/pinit.js"/script>