Czy zastanwialiście się kiedyś, jakie cechy i zachowania musi mieć menedżer, aby jego obecność w firmie przynosiła korzyści i wpływała pozytywnie na wyniki zespołu? A może ktoś z Was jest już takim menadżerem i zastanawia się, jak powinien pracować z zespołem, na co powinien zwracać uwagę? Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci w uzyskaniu odpowiedzi, na wszystkie pytania.
Po pierwsze: jesli masz problemy z zarządzaniem, nie martw się! Każdy je miewa. :)
Np. taka wielka korporacja jak Google - oni też mieli problem z zarządzaniem pracownikami, którzy stawiali nieustanny opór wobec swoich przełożonych. Wysokiej klasy inżynierowie podburzali innych, mówiąc, że kadra menedżerska jest złem koniecznym i stanowi zbędny element machiny biurokratycznej. Młodzi pracownicy Google’a mieli podobną opinię – aż 83% z nich oczekiwało spłaszczenia struktury organizacyjnej.
No i się zaczęły eksprymenty... Jednym z nich było wprowadzenia zupełnie płaskiej struktury zarządzania. Nie wyszło... W roku 2008 roku przeprowadzono badanie, które miało za zadanie sprawdzić następującą tezę: czy menedżerowie są nieważni i niepotrzebni do osiągania wyników przez zespoły?
Co pokazało? Prawdę! Potwierdziło, że menedżerowie są ważni. I bardzo potrzebni. I mają ogromny wpływ na wyniki zespołów. Posiadanie dobrego menedżera jest tak potrzebne jak oddychanie.:) Wyniki badania pokazały też, że świetni menedżerowie są przyczyną znakomitych wyników osiąganych przez pracowników. Czyli, jeśli każdy pracownik miałby świetnego menedżera, to wpłynęłoby to bezpośrednio na jego lepsze wyniki w pracy.
Opierając się na wynikach tych badań, Google stworzył program kształcenia liderów, który opiera się na rozwijaniu 10 zachowań typowych dla świetnych menedżerów. Oto one:
- Jest dobrym coachem.
- Wzmacnia zespół i nie stosuje mikrozarządzania.
- Dba jednocześnie o sukces zespołu i o dobre samopoczucie jego członków.
- Jest produktywny i nastawiony na wyniki.
- Jest dobry w komunikacji – słucha i dzieli się informacjami.
- Wspiera rozwój kariery zawodowej oraz rozmawia o wydajności.
- Posiada jasną wizję/strategię dla zespołu.
- Posiada kluczowe techniczne umiejętności, aby móc doradzać zespołowi.
- Skutecznie współpracuje wewnątrz firmy.
- Sprawnie podejmuje decyzje.
Zwróćcie uwagę, że techniczne umiejętności są dopiero na końcu listy. Za to miękkie kompetencje, takie jak coaching czy wspieranie w rozwoju, znajdują się na jej szczycie. Co to wszystko oznacza? Myślę, że warto zacząć od zrozumienia, jak w praktyce wygląda te 10 kompetencji świetnych menedżerów.
- Po pierwsze wyjaśnijmy sobie, kim jest coach. W dużym skrócie to osoba, która wspiera innych w osiąganiu ich celów, bez dawania rad i mówienia innym, co mają robić. Wspiera ich głównie poprzez zadawanie właściwych pytań, dzięki którym osoba sama znajduje odpowiedzi i rozwiązania swojego problemu. np.: Proszę mi powiedzieć, jak wygląda Pana perspektywa tej sytuacji? Co zrobiłby Pan inaczej następnym razem? Jakie wnioski wyciągnął Pan z tego doświadczenia? Co w tym doświadczeniu jest cenne dla całego zespołu i firmy? Czego wszyscy możemy się z tego nauczyć? Jaką ma pan propozycję, jeśli chodzi o poradzenie sobie z tą sytuacją? Jak możemy się ustrzec przed popełnianiem podobnych błędów w przyszłości? Stosowanie takich pytań daje następujący podświadomy przekaz: Jesteś odpowiedzialnym i rozsądnym człowiekiem, który potrafi ocenić swoje zachowanie i jego konsekwencje. Potrafisz również wyciągnąć właściwe wnioski i dokonać niezbędnych zmian, aby naprawić sytuację. Dzięki Tobie zespół i firma mogła nauczyć się czegoś cennego. Błędy są naturalnym elementem życia i biznesu, trzeba je traktować jako cenne źródło informacji. Widzisz, jak ogromne znaczenie ma to, w jaki sposób menedżer mówi do swoich współpracowników? Widzisz jaką robi to różnicę? I co najważniejsze - jak odmienne rezultaty ta różnica powoduje!:)
- O co chodzi z mikrozarządzaniem i wspieraniem? Chodzi o to, aby przejść od mikrozarządzania, czyli ścisłej kontroli wykonywanej pracy, do wspierania pracownika w realizowaniu celów zgodnych z celami firmy, pozostawiając pracownikowi autonomię w sposobie wykonania zadania. Jeśli masz w firmie doświadczonego specjalistę w jakiejś dziedzinie, to czy on potrzebuje, aby mu zaglądać przez ramię i kontrolować jego pracę na każdym kroku oraz podejmować za niego decyzje? Nie! Bo on doskonale wie, co ma robić i jakie decyzje podjąć! To, czego potrzebuje, to regularnego wspierania oraz przypominania o wpływie, jaki jego kawałek pracy ma na całą organizację i jej krótko i długofalowe cele. Świadomość, że to, co robi, jest ważne dla kogoś oraz całej organizacji, nadaje sens jego wysiłkowi.
- Dbałość o sukces i samopoczucie - najlepsi menedżerowie potrafią utrzymać w swoich zespołach balans pomiędzy dobrymi wynikami pracy, a dobrym zdrowiem fizycznym i psychicznym pracowników. To żadna sztuka "zarżnąć" pracowników, narzucając im nierealne cele i zmuszając do pracy bez wytchnienia. To brak opowiedzialności i krótkowzroczność. Tylko wypoczęci, pełni energii i zdrowi pracownicy są w stanie osiągać stabilne, długoterminowe cele. I tego są świadomi najlepsi menedżerowie. Dbają o swoich ludzi, dbają o to, by mieli energię do pracy, pozytywne emocje i komfort fizyczny, bo rozumieją, że to warunek osiągania sukcesów w dłuższej perspektywie.
- Produktywność i dbałość o wyniki - świetny menedżer potrafi utrzymać koncentrację zespołu na priorytetach. Szczególnie, jeśli konkurują ze sobą różne projekty, a okoliczności wciąż się zmieniają. Świetny menedżer potrafi powiedzieć: “nie, nie będziemy tego robili, bo mamy inne priorytety”. Potrafi przywołać członków zespołu do porządku, jeśli zaczynają robić coś, co nie jest priorytetem w danej chwili. Jest skupiony na tym, co jest ważne w danym momencie dla osiągnięcia możliwie najlepszych efektów. Rozumie, jaka jest ta jedna rzecz, która musi być zrobiona, aby inne rzeczy były prostsze lub nieistotne.
- Komunikacja u świetnego menedżera to nie zdolność do kwiecistego używania języka czy elokwencja. To raczej bycie łącznikiem między Tobą (firmą), a zespołem. To przekazywanie ważnych informacji z poziomu zarządu bezpośrednio do ludzi. Komunikacja to nie tylko słuchanie, ale też uważne usłyszenie tego, co ktoś chce nam przekazać. Komunikacja to przede wszystkim odwaga do dawania pracownikom informacji zwrotnej, zarówno pozytywnej, jak i tej przykrej – korygującej.
- Wspieranie rozwoju i produktywności - świetny menedżer doskonale zna mocne i słabe strony każdego członka zespołu i świadomie nimi zarządza. Rozumie, że jego zadaniem jest pomóc w rozwoju mocnych stron pracownika oraz zwiększać jego wydajność poprzez pracę ze słabymi stronami. Jego intencją jest rozwijanie potencjału pracownika, między innymi poprzez pomaganie mu w osiąganiu większej produktywności i wydajności. Świetni menedżerowie znają również osobiste cele pracownika i pomagają mu je osiągnąć. Jeśli pracownik chce zostać jednym z najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie, to świetny menedżer wesprze rozwój tych cech, które mu to umożliwią oraz pomoże podciągać jego słabe strony, aby nie hamowały możliwości rozwoju. Skutek uboczny takiej postawy menedżera: lojalność i oddanie podwładnego. :)
- Jasna wizja i strategia zespołu - aby zespół mógł działać efektywnie, a nie być tylko grupą ludzi, którzy ze sobą pracują, musi wiedzieć, gdzie podąża i po co. I świetni menedżerowie potrafią tak komunikować wizję i strategię zespołu, że zostają one niejako wdrukowane w serca i umysły ludzi. Oni tym żyją, a to żyje w nich. I nadaje głębszy sens wysiłkom całego zespołu oraz wznosi motywację ludzi na najwyższy poziom. Świetni menadżerowie mówią o wizji i strategii zespołu, kiedy tylko mogą. Robią to z pasją i zaangażowaniem. Stale przypominają, po co zespół robi to, co robi. Stale kierują uwagę i świadomość ludzi na “światło latarni”, która wskazuje drogę do celu. Wiedzą, że to właśnie oni są odpowiedzialni za to, by wszyscy członkowie zespołu wiedzieli, gdzie jest “światło latarnii” oraz znali mapę dotarcia do niej.
- Umiejętności techniczne - tutaj chodzi o to, aby menedżer, który zarządza zespołem programistów, znał się na programowaniu, a zarządzający zespołem sprzedażowym znał się na sprzedaży. Niekoniecznie na poziomie doktora nauk z danej dziedziny, ale na poziomie wystarczającym, aby zrozumieć specyfikę pracy podległego zespołu.
- Współpracą ponad granicami - świetni menedżerowie dogadują się dobrze nie tylko ze swoim zespołem, ale również z ludźmi z innych zespołów czy firm. Są dobrymi współpracownikami w szerszym kontekście. Potrafią budować relacje w całej organizacji i poza nią, co wpływa pozytywnie na możliwości całego zespołu. Mając świetne relacje z osobami z firmy, kontrahentami, klientami, a nawet konkurencją, można rozwiązać wiele problemów oraz zaspokoić różnorodne potrzeby zespołu.
- Podejmowanie decyzji - świetni menedżerowie mają rozwiniętą umiejętność podejmowanie decyzji, szczególnie, kiedy są one po prostu trudne. Potrafią podjąć decyzję, a nie ją zablokować lub odkładać w nieskończoność. Są zdolni podejmować decyzje, nawet jeśli wiedzą, że decyzja będzie niosła ze sobą trudne konsekwencje. Oni po prostu mają odwagę, by wziąć trudną decyzję “na klatę” wraz z jej konsekwencjami. I wiedzą, że zaniechanie działania to również jest decyzja, za którą biorą pełną odpowiedzialność.
Google, mając już potwierdzenie, że menedżerowie mają olbrzymi wpływ na jakość pracy zespołów, stale monitoruje ludzi na wszystkich szczeblach zarządzania. Sprawdza, czy spełniają wymagania "10 kompetencji" stanowiących fundament rozwoju liderów w firmie. I badają nie to, jak dobrymi są inżynierami czy programistami, tylko sprawdzają przede wszystkim dwa poniższe parametry:
- jak dużo czasu menedżerowie spędzają, coachując swój zespół?
- jak dużo czasu spędzili na komunikowaniu wizji zespołu i firmy?
Może po zapoznaniu się z tym wpisem Ty też chcesz skorzystać z narzędzi stosowanych w Google i chcesz ocenić swoich kierowników? Firma Google udostępnia swoją ankietę do oceny menedżerów. Możesz ją pobrać z tej strony. Możesz też wykorzystać te pytania do samooceny. W końcu to od Ciebie jako szefa zależy, czy pracownicy będą osiągali oczekiwane wyniki.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz