środa, 3 czerwca 2015

Rower to zdrowie - 4 zdrowotne zalety jazdy na rowerze

Brak komentarzy
Słońce za oknem zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu, dlatego dzisiaj podpowiem Wam, jak go spędzić aktywnie! Post jest z myślą o wszystkich, którzy kochają wiatr we włosach i poczucie wolności, jakie daje rower. Śmiało, wskakuj na siodełko i kręć! Poznaj zdrowotne zalety jazdy na rowerze.
Godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spalić około 500 kalorii. I to bez większego wysiłku! Systematyczną jazdą poprawisz kondycję, zrzucisz parę kilogramów i odreagujesz stres. Czy może być przyjemniejszy sposób na utrzymanie ładnej figury? Pobudzone do pracy mięśnie pobierają zapasy energii z komórek tłuszczowych, dzięki czemu nie tylko chudniemy, ale też normalizuje się poziom cukru we krwi. Regularne przejażdżki (3–4 razy w tygodniu) pozwalają obniżyć poziom „złego” cholesterolu i podwyższyć „dobrego”. Taki wysiłek sprawia, że zwiększa się pojemność płuc, krew jest dotleniona, a serce lepiej pracuje. Dzięki temu poprawia się ogólna wydolność organizmu. Wzrasta wytrzymałość i siła mięśni (szczególnie łydek i ud). Dzięki rowerowym wycieczkom staniesz się bardziej odporny na zmęczenie, a do tego dużo lepiej zniesiesz sytuacje stresowe. W dodatku jazda na rowerze da Ci możliwość obcowania z naturą, wyciszenia się i prawdziwego odprężenia. 
Efekty zdrowotne jazdy na rowerze:
  1. Pobudzone do pracy mięśnie potrzebują więcej paliwa, pobierają więc zapasu energii z komórek tłuszczowych. To powoduje, że normalizuje się poziom cukru we krwi. Dlatego z rowerem koniecznie powinny zaprzyjaźnić się osoby chore na cukrzycę (wysiłek zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, dzięki czemu można stosować mniejsze dawki) lub nią zagrożone.
  2. Rower zalecają również kardiolodzy jako doskonały "lek" chroniący przed miażdżycą. Wystarczy cztery razy w tygodniu pojeździć przed 30-40 minut, by beż żadnych tabletek nie tylko obniżyć poziom "złego" cholesterolu (LDL), ale też podwyższyć poziom "dobrego" (HDL).
  3. Osoby zdrowe też otrzymają "nagrodę" za jazdę na rowerze - równy, jednostajny wysiłek sprawia, że zwiększa się pojemność płuc, krew jest dotleniona, lepiej pracuje serce. Dzięki temu poprawia się ogólna wydolność organizmu. Wzrasta wytrzymałość i siła mięśni - rozwija się szczególnie mięsień trójgłowy łydki i czworogłowy uda. Stajemy się bardziej odporni na zmęczenie, bo organizm przyzwyczaja się do większego wysiłku fizycznego. Podnosi się poziom endorfin (hormonów szczęścia) i lepiej znosimy sytuacje stresowe.
  4. Odchudzanie - podczas jazdy na rowerze, zwiększa się zapotrzebowanie na energię, zaczynamy więc spalać jej zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej i chudniemy. Ale aby rower rzeczywiście dał taki efekt, przejażdżka musi trwać trochę dłużej niż pół godziny. Dlaczego? Bo mięśnie korzystają z dwóch rodzajów paliwa: glukozy i kwasów tłuszczowych. W pierwszych minutach jazdy mięśnie korzystają z własnych zapasów glukozy. Ale już po 30 minutach zużywane są zapasy glukozy z wątroby i zaczyna być spalany tłuszcz.

  • Ile czasu jeździć na rowerze, żeby zauważyć efekty?
Lepiej, gdy przejażdżka trwa dłużej i jest mniej intensywna. Starajmy się więc pedałować w spokojnym, równym tempie - po prostej drodze ok. 15 km na godzinę. Zaczynamy od krótkich tras, potem stopniowo zwiększamy dystans i wysiłek fizyczny. Powolne przyzwyczajanie mięśni do pracy pozwoli nam uniknąć zakwasów. Pamiętajmy jednak, by podczas jazdy uzupełniać płyny! Zawsze należy zabrać ze sobą wodę lub odżywki izotoniczne i popijać co jakiś czas kilka łyków (nie czekajmy, aż poczujemy pragnienie). Jeśli mamy możliwość kontrolowania w trakcie jazdy swojego tętna, najlepiej gdy wynosi ono: 115-150 uderzeń na minutę dla 30-latków, 110-140 dla 40-latków oraz 90-120 dla 70-latków.
Niedzielna wycieczka rowerowa poza miasto z pewnością przyniesie wszystkim więcej korzyści, niż spędzanie wolnego czasu przed telewizorem.
I jeszcze CIEKAWOSTKA: najbardziej rowerowym miastem w Polsce według miesięcznika Rower Tour jest Gdańsk – tytuł zawdzięcza rozbudowanej infrastrukturze rowerowej i promocji rowerowego stylu życia. Jeśli zechcesz wybrać się z Gdańska na drugi koniec Polski, to nic prostszego! Z Gdańska do Wisły będzie prowadzić Wiślana Trasa Rowerowa, licząca ok. 1300 km i biegnąca wzdłuż naszej najważniejszej rzeki. Ale już niedługo, tytuł najdłuższej trasy rowerowej przypadnie szlakowi Green Velo, liczącemu aż 1980 km, dzięki któremu zwiedzimy malownicze zakątki Polski Wschodniej.
Zdjęcia: pinger.com
A tych, którzy nie czytali, zapraszam na poprzedni post o zaletach jazdy na rowerze: 6 ZALET JAZDY NA ROWERZE, CZYLI WSIĄDŹ NA ROWER!

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

.
=async defer src="//assets.pinterest.com/js/pinit.js"/script>